Спирането на въглеродния диоксид (CO2) от атмосферата, за предотвратяване на климатичните промени ?




Изхвърлянето на въглероден диоксид (СО2) от въздуха и използването му за синтетично гориво изглежда като крайно решение на изменението на климата: Вместо да добавяме все повече въглероден диоксид във въздуха от изкопаеми горива, можем просто да рециклираме същите молекули на CO2 отново и отново. Но тази технология е скъпа - около 600 долара на тон CO2, по една скорошна оценка. Сега, в ново проучване, учените казват, че бъдещите химически заводи биха могли да намалят разходите си под $ 100 на тон - което би могло да направи рециталните горива реалност в места като Калифорния, които стимулират нисковъглеродните горива.





Изследването е публикувано от изследователи от Carbon Engineering в Калгари, Канада, която от 2015 г. работи в пилотно предприятие за добив на CO2 в Британска Колумбия. Това предприятие - основано на концепция, наречена директно улавяне на въздуха - икономическият анализ, който включва оценки на разходите от търговските доставчици на всички основни компоненти. Дейвид Кийт, действащ главен учен в Carbon Engineering и физик по климата в Харвард Университет в Кеймбридж, Масачузетс.
 В зависимост от разнообразието от варианти за проектиране и икономическите предположения разходите за изтегляне на тон CO2 от атмосферата варират между 94 и 232 долара. Последният подробен анализ на технологията, проведен от Американското физическо дружество през 2011 г., изчислява, че ще струва 600 долара на тон.

 Carbon Engineering е една от малкото компании, които преследват директни технологии за улавяне на въздуха. Един конкурент - "Climeworks" в Цюрих, Швейцария, откри миналата година търговско съоръжение, което може да улавя 900 тона CO2 от атмосферата всяка година за използване в оранжерии. "Climeworks" също откри второ съоръжение в Исландия, което може да улови 50 тона CO2 годишно и да го погребе в подземни базалтови образувания.


"Чудесно е да видим, че човешката изобретателност набъбва около проблем, който на пръв поглед изглеждаше невъзможен", казва Стивън Пакала, ко-директор на инициативата за смекчаване на въглерода в Принстънския университет в Ню Джърси. Пакала също така дава на екипа на "Карбон Инженеринг" за публикуване на резултатите. "Те имат интелектуален интерес към технологията, но въпреки това те излагат четлива и преразгледана статия за скептиците, които да гледат", казва той.


Дизайнът на Carbon Engineering издухва въздух през кули, които съдържат разтвор на калиев хидроксид, който реагира с СО2, за да образува калиев карбонат. Резултатът, след допълнителна обработка, е калциев карбонат, който може да се загрее, за да се освободи CO2. Този CO2 може да бъде подложен на натиск, поставен в тръбопровод и изхвърлен под земята, но вместо това компанията планира да използва газта, за да произвежда синтетични, нисковъглеродни горива. Кийт казва, че компанията може да ги произведе на цена от около 1 долар на литър. Когато Carbon Engineering конфигурираха за тази цел инсталацията за улавяне на въздух, те бяха в състояние да намалят разходите си до 94 $ на тон CO2.


В САЩ Carbon Engineering разглежда окончателно разширената субсидия за улавяне и улавяне на въглерод, която може да осигури данъчен кредит от 35 долара на тон за атмосферния CO2, който се превръща в горива. И регулаторите в Калифорния обсъждат мярка, която би позволила такива горива да се класират за стандарта на държавата за нисковъглеродно гориво; въглеродните кредити по тази програма в момента се търгуват на около 135 USD на тон.


"Карбон Инженеринг" се надява да построи малко съоръжение, което да произвежда 200 барела гориво на ден до 2021 г., а след това и търговско предприятие, което може да произвежда 2 000 барела на ден. "Това е напълно възможно индустриална технология", казва от компанията. "Ние просто трябва да започнем, да създадем пазари и да видим какво ще се случи".






Comments